|
İstanbul'da bir çiçek pazarı… Ama benzerlerinden biraz farklı bir yer burası. Bu adla anılan bir genelev… Eh, mademki bir "Çiçek Pazarı" her şey gerektiği gibi olmalı tabi. Yani buradaki her kız bir çiçek bahçesinin bir parçasını oluşturuyor ve her birinin bir çiçek adı var. Romanın, hayatın acımasız rüzgârlarının buraya sürüklediği kahramanı "Peygamber Çiçeği" gerçek adını hatırlayamamaktadır. Onun hatırladığı tek şey her gün cehennem yaşamından bir kesintin yaşandığı bir ailede geçen çocukluk ve yeniyetmelik dönemleridir... Her gün oğlunu, karısını dövmeye iten baskın bir büyükanne... İyi de durmadan kavga arayan bu cadalozun nesi vardır? |
PEYGAMBER ÇİÇEĞİ Mustafa BALEL DÜNYA YAYINLARI 2005 İstanbul 2.Basım |
Herkese ve her şeye karşı son derece hoşgörülü bu insan kendi gelinine karşı neden bu kadar öfke doludur? Yaşlı kadını hayatı yeryüzü cehennemine dönüştürmeye iten hınç nedir? Nedir bu genç kadının suçu?... Tut ki bir mucize gerçekleşti ve dört torunundan biri erkek oldu, gerçek bir sinir küpü olan bu büyükannenin hıncı yatışacak mıdır? Yoksa temel problem sadece bir etnik ayrımcılık mıdır? |
ARKA KAPAK YAZISI |
Balel, keskin gözlem yeteneği ve güçlü tasvirleriyle hayat verdiği karakterler ve günlük yaşamdan kesitlerle donattığı olay örgüsünü kullanarak "bireysel" aracılığıyla "toplumsal"ı sorguluyor Peygamber Çiçeği'nde. Balel'in sımsıcak anlatımıyla bir döneme, çarpık değer yargılarına ve "yiten" bireylere yakılan bir ağıt... |
Alevi kökenli gelinine karşı nefret dolu öfke yumağı bir büyükanne; dayakçı, sarhoş bir baba; ezilmişliğini çaresizliğini çocuklarını döverek bastırmaya çalışan bir anne... Sonraları, genelevde edinilen dostlar, bir başka deyişle Çiçek Pazarı'nın öteki "çiçekleri"... Mustafa Balel, Peygamber Çiçeği'nde "kurmuyor", anlatıyor. İçten, yalın, duygu yüklü bir üslupla, gördüklerini, hepimizin gördüğü, tanık olduğu yaşanmışlıkları taşıyor romanına. Kırıp dökmeden, bozmadan, olduğu gibi, ama incelikle işleyerek, özenle dokuyarak... Peygamber Çiçeği'nin çok çocuklu, yoksul bir aileden geneleve uzanan yaşamını duyarlıkla aktarırken çocukluk ve gençlik yıllarının Sivası'na bir ayna tutarak sınıfsal ve etnik ayrımları, yoksulluk ve bilgisizliğin, uçlarda yaşayan bu insanların hayatlarında açtığı onulmaz yaraları da irdeliyor. |
Peygamber Çiçeği’nin 1981’de YAZKO yayınları arasında çıkan birinci baskısının İsa ÇELİK tarafından tasarlanan kapağı |
BASINDA PEYGAMBER ÇİÇEĞİ |
PEYGAMBER ÇİÇEĞİ ÜZERİNE YAZAR İLE YAPILAN KONUŞMALAR |