KİTABIN ADI :
Altın Damla
KİTABIN
YAZARI :
Michel Tournier
FRANSIZCADAN ÇEVİREN :
Mustafa Balel
KAPAK RESMİ : Sevinç
Altan
KAPAK DÜZENİ :
Arslan Kahraman
YAYINEVİ : Ayrıntı
Yayınları
BİRİNCİ BASIM : Ağustos 1996
ARKA KAPAK :
Daha önce Veda Yemeği, Cuma ve Çalı Horozu adlı kitaplarını
yayımladığımız, Goncourt ödüllü Michel Tournier'nin son romanı Altın Damla'yı
sunuyoruz bu kez. Bu romanında fotoğraflı ve resimli kültürlerle bunların
uzağında yaşamayı seçenler arasındaki ilişki ve ilişkisizliği anlatıyor Tournier.
Her şey, Sahra'nın, dış dünyadan kopuk ücra bir
köşesi Tabelbala'da başlar. İdris, çölde sürüsünü otlatmaktayken Avrupalı bir
çifti taşıyan bir Land Rover çıkagelir. Sarışın kadın arabadan iner. Müslüman
delikanlının, sürüsüyle birlikte fotoğrafını çeker. Fotoğraf Berberiler arasında
"saygın" ama aynı zamanda "netametli" bir nesnedir. İdris, "fotoğrafı bana ver"
der. Kadın onu Paris'te bastırıp yollayacağını söyler. Berberci gencin kafasında
uyandırdığı kargaşanın farkında farkına varmadan çekip gider...
Fotoğraf gelmez!
İki yıl sonra İdris'i, birçok Mağripli delikanlı
gibi Fransa'ya sürükleyen, soyaçekimden gelen göçerlik ve iş aramak kaygısı
olduğu kadar, bacaklarını örtmeden dolaşan, fotoğrafını alıp götürmüş olan
sarışın kadını bulmaktır.
Sahra'daki sınırlı hayatının dışına çıkan İdris
televizyonla, sinemayla, vitrinlerle ve sex shop'larla tanışır. Bir gün önce
yaşadığı hayatın müzelerde bir anda nasıl bir seyirliğe dönüştüğünü,
Avrupalı'nın çölü ile kendi çölünün farklı farklı şeyler olduğunu görür.
Sarışının, fotoğrafın ve resmin olmadığı hayatının sarışına, fotoğrafa ve resme
nasıl boyun eğdiğini fark eder. İncinir, aşağılanmanın basamaklarını birer birer
iner... Ta ki bedenin en tinselleşmiş organı sağ el tarafından çizilen ve ruhun
akıl sır ermez ifadesi olan hat sanatı ile tanışıncaya kadar... Artık görüntüler
dünyasında yolculuk yapabileceği yeni bir yol bulmuştur.....
|